Jak stworzyć idealną stronę internetową?

makieta na ekranie komputera pokazująca stronę www Fot. Fotolia ©vege

Trudno wyobrazić sobie skuteczny biznes funkcjonujący bez strony www, zwłaszcza że klienci zaczynają poszukiwanie usług lub produktów od internetu. Tym samym pierwszym momentem kontaktu klienta z firmą jest najczęściej wejście na jej stronę internetową. Pierwsze wrażenie, które klienci wyniosą z tego kontaktu, wpłynie na postrzeganie firmy i jej usług.

Żeby witryna spełniła swoje funkcje, musi być zaplanowania i poprawnie wykonana. Jeśli nie miałeś wcześniej do czynienia z tego typu projektem, możesz poczuć się przytłoczony.

1. Zdecyduj czy stworzysz stronę samodzielnie, czy powierzysz projekt profesjonaliście?

Możesz stworzyć stronę samodzielnie, korzystając z:

Jeśli brakuje ci umiejętności technicznych lub potrzebujesz bardziej indywidualnych rozwiązań, to możesz potrzebować pomocy profesjonalisty. Zanim zatrudnisz projektanta lub firmę, która wykona twoją stronę www porównaj kilka różnych ofert, przejrzyj portfolio i sprawdź opinie oraz dokładnie uzgodnij warunki realizacji projektu i zawrzyj je w umowie. M.in. sprawdź:

  • kto ma prawa autorskie do strony,
  • czy będziesz mógł dowolnie edytować stronę,
  • jakie są koszty dodatkowe w przypadku wprowadzenia zmian na stronie,
  • czy podczas tworzenia strony internetowej są brane pod uwagę wytyczne dotyczące pozycjonowania?

2. Wyznacz osobę odpowiedzialną za projekt, a także zdecyduj, kto będzie zajmował się rozwijaniem i utrzymywaniem strony w przyszłości?

Projekt stworzenia strony jest dość czasochłonny i wymaga pracy nie tylko po stronie firmy, której zlecisz zadanie, ale również po twojej. Trzeba określić cele, jakie ma spełniać witryna, przemyśleć strukturę, zebrać materiały, napisać treści, wybrać zdjęcia i akceptować projekt na każdym kroku. Jeśli nie zajmujesz się tym osobiście, koniecznie wyznacz osobę, która będzie koordynowała te działania i pośredniczyła w rozmowach z dostawcą.

Strona internetowa nie jest stworzona raz na zawsze. Dlatego, aby ją utrzymywać i rozwijać potrzebna jest osoba, która będzie aktualizować stronę, analizować dane statystyczne. Warto wcześniej przemyśleć, kto to będzie i czy strona ma możliwość łatwej edycji zawartości.

3. Zarejestruj domenę

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to rejestracja nazwy domeny, czyli adresu strony internetowej, pod którym jest widoczna w sieci, np. nazwafirmy.pl.

Nazwa domeny zawsze składa się z ciągu znaków (indywidualnie wymyślonego), po którym jest kropka i końcówka. W Polsce najpopularniejszą końcówką jest .pl

Aby uzyskać nazwę domeny, musisz uiścić roczną opłatę za prawo do używania tej nazwyu rejestratora domen.

Nazwa powinna być zarejestrowana na ciebie lub twoją firmę, abyś to ty był jej właścicielem, a nie np. firma, która wykonuje stronę. Oznacza to, że ty lub twoja firma musi widnieć jako właściciel domeny w bazie danych NASK (domeny z polską końcówką ) lub ICANN (domeny globalne np. *.com) lub w bazie domen innego kraju.
Możesz sprawdzić, kto jest właścicielem domeny za pomocą wyszukiwarek

whois np.
Whois dla domen *.pl i *.gov.pl – http://www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl
Who is dla domen globalnych np. *.com – https://whois.icann.org/en

Dane mogą być ukryte, więc jeśli chcesz sprawdzić czy jesteś właściciel domeny, a rejestrowała ją np. firma, która wykonywała dla ciebie stronę, to skontaktuj się z nią i zapytaj, kto jest właścicielem strony. Zadbaj też o to, aby mieć login i hasło do panelu zarządzania domeną.

Jeśli dopilnujesz rejestracji domeny, to nawet jeśli zmienisz hosting, stronę lub  firmę, która projektowała stronę i która cię obsługuje, to nadal pozostaniesz właścicielem domeny. Oznacza to, że twoja strona nadal będzie widoczna w interncie i klienci będą mogli do ciebie trafić.

  1. Wybierz serwer hostingowy

Hosting, to usługa polegająca na wynajmie miejsca (serwer), na którym umieszcza się stronę internetową.

  1. Projekt strony internetowej

Zanim rozpoczniesz projektowanie lub zlecisz stworzenie strony www, warto odpowiedzieć sobie kilka pytań i zagadnień:

1. Cel strony

Odpowiedz sobie na podstawowe pytania dotyczące tego, w jaki sposób chcesz wykorzystywac swoją strone internetową. Czy strona ma spełniać jedynie podstawowe cele związane z przekazaniem informacji o usługach i danych kontaktowych? Czy chcesz, aby możliwe było umawianie wizyt online? Czy zależy Ci na tym, aby przekazywać na stronie dodatkowe informacje na temat zdrowia i w ten sposób pozyskiwać pacjentów? Strona może spełniać wiele funkcji np.:

  • przekazanie podstawowych informacji o firmie np. kontakt, rodzaj usług,
  • kontakt z konsultantem np. zamówienie kontaktu telefonicznego, czat,
  • rezerwacja wizyty online,
  • pozyskanie danych np. do wysyłki newslettera,
  • pobranie materiałów,
  • założenie konta,
  • prowadzenie bloga,
  • sklep internetowy.

2. Wymagania odnośnie identyfikacji wizualnej

Strona internetowa jest nośnikiem wizerunku firmy, dlatego powinna odzwierciedlać styl i wartości marki. Jeśli masz Księgę Identyfikacji Wizualnej swojej marki, to koniecznie przekaż ją osobie, która będzie projektować stronę, aby zachować spójność.

3. Struktura strony

Warto dokładnie zaplanować wygląd strony tworząc tzw. mapę, która grupuje poszczególne elementy w przejrzystą strukturę. Można w tym celu wykorzystać narzędzia do tworzenia map myśli np. FreeMind, XMindiMindMap

4. Nawigacja

Musisz określić, jakie działania klienci powinni wykonać na twojej stronie i ułatwić im to. To tak, jakbyś trafił do nowego hipermarketu, w którym nie znasz układu alejek z produktami. Pamiętaj, że klient, który wejdzie na stronę po raz pierwszy nie wie, gdzie ma szukać potrzebnych informacji. Czy gość na stronie będzie w stanie szybko je odszukać, bez konieczności korzystania z dodatkowych instrukcji?

Gdy klient trafi na stronę i będzie mógł się po niej swobodnie poruszać, będzie szukał przede wszystkim tych informacji, które są dla niego najbardziej istotne – danych na temat oferty placówki  lub lekarza i możliwości umówienia wizyty. Informacje muszą więc być kompletne, aktualne i łatwo dostępne. Możesz przetestować nawigację na kimś z zespołu lub spośród znajomych, kto widzi witrynę po raz pierwszy

5. Makieta

Zanim zaczniesz myśleć o projektowaniu grafiki, pomyśl o funkcjonalności i zawartości strony. Najlepiej przygotować prosty model strony (makietę), który pozwoli ci przedstawić wszystkie funkcjonalności, wyobrazić sobie efekt i wyłapać błędy, zanim zaangażujesz się w dalsze projektowanie. Możesz użyć do tego narzędzia np. Wireframe lub Framebox.

6. Typografia

Ogólna rekomendacja dotycząca typografii, to używanie nie więcej niż dwóch różnych krojów pisma na stronie internetowej. Bądź spójny i konsekwentnie stosuj tylko wybrane czcionki.

Wybierz czcionkę, która jest łatwa do czytania w przypadku dużych fragmentów tekstu. Pamiętaj, że kluczowy jest komfort czytelnika, więc czcionka powinna mieć rozmiar 14 do 16 punktów.
W nagłówkach wielkość czcionki powinna być większa niż w tekście głównym np. 30 punktów, ale możesz zastosować bardziej kreatywny krój pisma.

Zawsze ustawiaj duży kontrast między tłem a fontem, aby ułatwić odbiorcom czytanie.

7. Kolorystyka

Kolorystyka jest często narzucona i określona w Księdze Identyfikacji Wizualnej. Najlepiej używać ograniczonego zestawu kolorystycznego w interfejsie użytkownika, do tła i tekstu. Ważne jest, aby stosować wybrany schemat kolorystyczny konsekwentnie w całej witrynie.

Dobierając kolory możesz skorzystać z narzędzi do tworzenia układów kolorystycznych np. Colourlovers.

8. Layout

Im prostszy układ strony, tym łatwiej jest użytkownikom się po niej poruszać. Strona powinna być podzielona na wyraźne i łatwe w nawigacji sekcje. Projekt graficzny też jest ważny i nie wolno zapominać o estetyce, ale przede wszystkim strona powinna być funkcjonalna. Lepiej zrezygnować z nadmiaru elementów graficznych, jeśli miałaby przez nie ucierpieć czytelność. Użytkownik, który pogubi się na stronie, w końcu się zniechęci i ją opuści.

9. Treść

Zawartość w witrynie powinna odzwierciedlać cele firmy i potrzeby Twoich docelowych klientów. Powinna być użyteczna, zrozumiała i zwięzła.

Główne zalecenia dla tekstu na stronie:

  • Stosuj krótkie akapity, które są łatwiejsze do przeczytania i pozwalają użytkownikom szybko przeskanować tekst w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Wielu użytkowników widząc długi tekst, zwyczajnie się zniechęca i nawet nie próbuje go czytać. Zaleca się, aby pojedynczy akapit miał 1-3 zdania.
  • Staraj się, aby zdania były jak najkrótsze.
  • Zadbaj o odpowiednia interlinię pomiędzy wierszami tekstu i nie bój się białych obszarów.
  • Używaj w tekście nagłówków – lepiej czyta się tekst podzielony na sekcje.
  • Unikaj żargonu
  • Nie zapominaj o zdjęciach, ilustracjach, infografice. Obrazy pomagają rozbić tekst i lepiej wyrazić to, co komunikujesz.
  • Najważniejsze informacje powinny być widoczne na górze, bez konieczności przewijania strony.

Warto poświęcić czas na dopracowanie tekstu, bo im lepsza komunikacja na stronie, tym mniej pytań zadają klienci. Kiedy użytkownicy mogą łatwo odczytać i zrozumieć to, co komunikujesz, są bardziej skłonni podjąć działanie, do którego chcesz ich zachęcić.

To, czy tekst jest wystarczająco zrozumiały możesz sprawdzić wykorzystując narzędzie jasnopis.pl. Po wklejeniu tekstu, otrzymasz ocenę stopnia trudności oraz sugestie dotyczące ewentualnych zmian.

6. Szybkość strony 

Twoja witryna powinna się szybko wczytać, bo użytkownicy są niecierpliwi i nie będą czekać aż strona się załaduje, a poza tym jest to jeden z elementów, które bierze pod uwagę Google przy ustalaniu pozycji strony w wyszukiwarce.
Szybkość strony możesz sprawdzić np. przy użyciu narzędzia GTmetrix.

7. Responsywność

Pamiętaj, że internauci odwiedzają strony również na urządzeniach mobilnych. Projekt strony musi być dopasowany do możliwości ekranów tabletów i telefonów komórkowych, czyli strona musi być responsywna. Responsywność oznacza, że strona internetowa rozpoznaje, z jakiego urządzenia została odwiedzona i automatycznie skaluje swoje elementy, aby dostosować się do parametrów ekranu.

8. Testy

Działanie strony warto przetestować na różnych urządzeniach i wariantach oprogramowania. Sprawdź jak serwis wygląda na najpopularniejszych wersjach tabletów i telefonów, przeglądarek i systemów operacyjnych.  Przydatne narzędzia do testowania stron internetowych to np.:
Screenfly – pozwala sprawdzić wygląd strony przy różnych rozdzielczościach ekranu,
Browsershots.org – pozwala sprawdzić jak strona prezentuje się w różnych przeglądarkach.

9. Zadbaj o to, aby mieć kopię zapasową bazy danych swojej strony internetowej oraz kopię szablonu graficznego, który wykorzystujesz

10. Optymalizacja strony internetowej 

W raporcie PWC o zachowaniach klientów na całym świecie 56% ankietowanych stwierdziło, że pierwszą rzeczą, jaką zrobili podczas zakupu, było skorzystanie z wyszukiwarki. To sprawia, że ​​kluczowe dla firm jest posiadanie stron przyjaznych SEO, aby uzyskać jak najwyższa pozycję w wyszukiwarce.

Samo umieszczenie strony w Internecie to dopiero początek. Trzeba jeszcze sprawić, aby odwiedzali ją pacjenci, czyli trzeba ją wypozycjonować. Uzyskać stan, w którym link do strony wyświetla się użytkownikom na jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce Google, po wpisaniu zapytanie związanego z tematyką strony.

O wysoką pozycję w wyszukiwarce będziesz rywalizować z innymi firmami z branży, dlatego pozycjonowanie to żmudny proces, wymagający wiedzy o działaniu algorytmów Google. Można skorzystać z pomocy agencji wyspecjalizowanych w pozycjonowaniu.