Zdjęcia w placówce medycznej. Zdjęcia z banku zdjęć vs organizacja sesji zdjęciowej.

kobieta wykonująca zdjęcie Fot. Fotolia, ©REDPIXEL

Dlaczego zdjęcia są ważne?

Mózg potrzebuje zaledwie 13 milisekund, aby odczytać zdjęcie i zdać sobie sprawę z tego, co widzą oczy, wynika z badań naukowców z Massachusetts Institute of Technology. W tym czasie nie jesteśmy w stanie przeczytać nawet jednego słowa, bo zajmuje to średnio 24-30 milisekund. Być może stąd znane powiedzenie, że „jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”.

Fotografie są potężnym narzędziem i żadna firma, mała czy duża, nie może się bez nich obejść. Są wykorzystywane w różnych mediach zarówno tradycyjnych, jak i elektronicznych: materiałach drukowanych, na stronie www, w social mediach. Bez zdjęć przekaz, który budujemy, nie będzie kompletny. Jednak wstawienie jakiekolwiek zdjęcia też nie jest dobrym rozwiązaniem. Zdjęcia, które wybierzesz, będą odgrywać dużą rolę w sposobie postrzegania Twojej firmy, a ich jakość przełoży się na postrzeganą jakość usług Twojej firmy.

Pacjenci często mają obawy dotyczące wizyty, zabiegu lub leczenia. Chcą wiedzieć, co ich czeka, poznać lekarzy, zobaczyć wnętrza. Pokaż się swoim klientom. Profesjonalne zdjęcia wpłyną na  odbiór Twojej marki. Czasami świetne zdjęcie może zamienić przeciętny pomysł w coś naprawdę wyjątkowego. Interesujące efekty kolorystyczne, ciekawe ujęcia lub nieoczekiwane przycięcie zdjęcia, mogą stworzyć niezapomniane wrażenie. Najważniejsze jednak jest, aby obraz był związany z marką, Twoimi odbiorcami i opowiadał Twoją historię.

Skąd wziąć zdjęcia?

Rozwiązania są dwa:

zorganizowanie sesji zdjęciowej i wykonanie własnych fotografii,

zakup fotografii z banku zdjęć.

I jak to w życiu bywa, oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Banki zdjęć to miejsca, w których udostępniane są fotografie o różnej tematyce, na różnych licencjach. Zaletą jest na pewno dostępność, różnorodność i cena. Jeśli jednak zależy nam na niepowtarzalności zdjęcia, to albo musimy sporo zapłacić za wyłączność, albo zdecydować się jednak na sesję zdjęciową. To właśnie jest największa zaleta wykonania zdjęć na zamówienie – masz pewność, że fotografie są unikalne.

W praktyce wykorzystuje się oba rozwiązanie. Chcąc pokazać placówkę, zespół, sprzęt musisz wykonać sesję zdjęciową. Jednak przygotowując materiały marketingowe, prowadząc profile w mediach społecznościowych, nie będziesz w stanie korzystać wyłącznie z własnych zdjęć i na pewno w którymś momencie zaczniesz szukać zdjęć w bankach.

Jak zorganizować sesję zdjęciową?

Oczywiście możesz zdjęcia wykonać samodzielnie, ale pod warunkiem, że dysponujesz talentem i odpowiednim sprzętem. Jeśli nie, to lepiej powierzyć to zadanie profesjonaliście. Niezależnie od tego, które rozwiązanie wybierzesz, jest kilka kluczowych elementów, które trzeba wziąć pod uwagę przy organizacji sesji zdjęciowej.

  1. Zaplanuj kadry.

Im dokładniej to zrobisz, tym lepiej. Dokładny plan ujęć odpowie na pytania:

  • Ilu ujęć potrzebujesz?
  • Ile osób (modeli) jest potrzebnych do wykonania fotografii?
  • Ile scen trzeba będzie przygotować? Jakie pomieszczenia, sprzęt będą wykorzystywane?
  • Czy będą potrzebne dodatkowe akcesoria, a jeśli tak, to jakie?

Liczba ujęć i zaangażowanych osób będzie miała wpływ na długość sesji i jej koszty (czas pracy fotografa, modeli itd.). Przygotowując listę ujęć, możesz poszukać inspiracji w internecie np. na Pintereście, w bankach zdjęć, w grafikach Googla. Staraj się, aby na zdjęciach była uchwycona jakaś opowieść o Twojej marce, firmie, usłudze. Przedstawiaj ludzi w działaniu, w naturalnych ustawieniach. Tak dobrane kadry pokaż fotografowi, aby mógł przygotować szczegółowy plan i dobrać odpowiedni sprzęt.

  1. Wybierz modeli.

Mogą być to członkowie Twojego zespołu, znajomi lub zawodowi modele. Wybór ludzi, z którymi pracujesz, którzy reprezentują firmę i z którymi zetknie się pacjent, wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, bo jest najbardziej osobisty. Musisz jednak pamiętać, że pracownicy zmieniają pracę, a wraz z taką zmianą najprawdopodobniej będziesz musiał wymienić zdjęcia.

Porozmawiaj z osobami, które mają pozować o oczekiwaniach i efekcie, który chcesz uzyskać. Wprowadź je w temat, aby łatwiej było im wczuć się w rolę. Jeśli osoba, która pozuje, nie jest zawodowym modelem, to nie zawsze będzie w stanie dobrze pozować i trudno się temu dziwić. Fotograf może potrzebować więcej czasu, aby uzyskać odpowiedni efekt – trzeba być na to przygotowanym. Podobną niewiadomą na planie sesji są dzieci. Mogą super wykonywać wszystkie prośby lub … nie i tego typu utrudnienia trzeba mieć wkalkulowane w harmonogram sesji.

Niezależnie od tego, czy do zdjęć pozują pracownicy, pacjenci, czy wynajęci modele, zawsze musisz mieć od tych osób pisemną zgodę na publikację wizerunku. Każde zdjęcie, które przedstawia osobę w sposób, który umożliwia jej identyfikację, stanowi utrwalenie jej wizerunku, który jest jednym z dóbr osobistych. Wizerunek jest prawnie chroniony, a jego rozpowszechnianie wymaga zgody osoby na nim przedstawionej. Warto zadbać o to, aby zgoda taka była wyrażona na piśmie, z czytelnym podpisem i datą. Taka zgoda jest często udzielana na określony czas np. na trzy lata. Może być również ograniczona polami eksploatacji, czyli sposobami, w jaki może być wykorzystany utwór.

  1. Wybierz lokalizację.

Zdecyduj, które pomieszczenia chcesz pokazać. Jeśli to możliwe wybierz takie, w którym jest:

  • dużo miejsca dla fotografa,
  • dobre naturalne światło (pamiętaj, że może się różnić w zależności od pory roku i dnia),
  • przestrzeń, która jest jak najbardziej czysta i uporządkowana.

Niezależnie od tego, jak bardzo przestrzeń jest uporządkowana i tak podczas sesji trzeba będzie znaleźć odpowiednie ustawienie dla mebli, sprzętu, pochować wszystkie niepotrzebne rzeczy, widoczne kable itp. Oczywiście część elementów da się usunąć na etapie postprodukcyjnym, ale im dokładniej uda się przygotować scenę, tym lepszy będzie efekt.

  1. Przygotuj szczegółowy harmonogram sesji.

Sesja zdjęciowa jest wykonywana w pewnym przedziale czasowym, dlatego bardzo ważne jest szczegółowe zaplanowanie tego, co będzie się działo godzina po godzinie, aby maksymalnie wykorzystać cały czas. Dodatkowo jest wiele szczegółów, które się ze sobą nawzajem łączą, więc plan pomoże zminimalizować niespodzianki i stres w dniu sesji. Jednak bądź elastyczny, przygotuj się na długi dzień i bądź pewny, że niezależnie od tego, ile planujesz, niespodzianki będą się pojawiać. Uwzględnij czas na ustawienie sceny i przerwy na posiłek. Zamów catering przed sesją, aby nie musieć się martwić o to w dniu sesji i niepotrzebne nie tracić czasu.

  1. Zwróć uwagę na detale.

Przemyśl wszystkie niezbędne rekwizyty, aż do ostatniego szczegółu. Jeśli planujesz wykonanie zdjęć wnętrza gabinetu, to musisz mieć pod ręką wszystkie niezbędne elementy od laptopa, poprzez materiały biurowe, firmowe długopisy i pieczątkę dla lekarza.

Określ, w jakich strojach powinni być modele. Najlepiej, aby lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci byli ubrani w firmowe stroje służbowe. Jeśli lekarze na co dzień niechętnie noszą fartuchy, to do sesji powinni zrobić wyjątek, bo według badań pacjenci bardziej ufają lekarzom w fartuchach. Dobór pozostałych strojów (np. dla osób grających pacjentów, ubrań, które będą widoczne pod fartuchem) można i warto powierzyć styliście, który zadba, aby stroje były dobrze dobrane do modeli, modne i dobrze wyglądały na zdjęciach.

Jeśli na zdjęciach pokazywana jest konsultacja, zabieg, badanie, to poprawność ustawienia ujęcia powinna nadzorować osoba, która wie, jak się takie badanie lub zabieg wykonuje (np. w sytuacji, gdy pozuje profesjonalny model). Taka konsultacja medyczna jest konieczna, aby zdjęcie było realistyczne. Korygować należy nawet drobne elementy: założenie jednorazowych rękawiczek, ułożenie rąk podczas badania itp.

Najczęściej spotykanymi się z dwoma typami kadrów: poziome, czyli krajobrazowe (ang. landscape) oraz pionowe, czyli portretowe (ang. portrait). Lepiej wykonać większość zdjęć w ujęciu krajobrazowym, bo te są częściej wykorzystywane.

  1. Zadbaj o przekazanie praw autorskich.

Zawsze dbaj o przeniesienie majątkowych prawa autorskich do zdjęć. Prawa autorskie dzielimy na osobiste i majątkowe. Osobiste prawa autorskie są niezbywalne i chronią intelektualny związek artysty z pracą, natomiast prawa majątkowe, to przede wszystkim wyłączne prawo twórcy do korzystania i rozporządzania utworem oraz czerpania korzyści z jego wykorzystania.

Jak wybrać dobre zdjęcie z banku zdjęć (stocku)?

 W bankach zdjęć znajdziemy mnóstwo fotografii i materiałów graficznych, które możemy legalnie wykorzystać do różnych celów. Zdjęcia i grafiki udostępniane są na różnych licencjach, co oznacza, że z części możemy korzystać za darmo, za część musimy zapłacić od kilku złotych do kilku tysięcy. Przy każdym zdjęciu znajduje się informacja o licencji i zasadach korzystania z danego materiału.

  1. Zwróć uwagę na jakość.

Twoi klienci łączą jakość zdjęć z jakością Twojej usługi. Niestety banki zdjęć pełne są kiepskich fotografii, więc trzeba trochę poszukać, aby znaleźć odpowiednią fotografię.

  1. Miej na uwadze cel projektu.

Przy wyborze zdjęcia miej w pamięci cel swojego projektu i to, w jaki sposób zdjęcia mogą pomóc go zwizualizować. To, że zdjęcie jest ładne, nie jest wystarczającym argumentem, aby go kupić.

  1. Pamiętaj o marce.

Upewnij się, że zdjęcia są spójne z marką. Spójrz na obraz i jego przekaz i sprawdź, czy jest spójny z tym, co komunikuje marka? Czy ludzie i rekwizyty na zdjęciu odpowiednio reprezentują Twoją markę?

  1. Dokładnie zapoznaj się z licencją.

W bankach zdjęć znajdziemy różnego typu licencje: standardowe, rozszerzone lub otwarte. To, jakie są zasady ich wykorzystywania, zależy od regulaminu danego serwisu, dlatego zawsze trzeba uważnie przeczytać warunki.

Licencje odpłatne (standardowe i rozszerzone) zwykle polegają na uiszczeniu jednorazowej opłaty, która może być uzależniona od jakości zdjęcia, pól eksploatacji, nakładu, wyłączności itd.

Przykładowe strony banków zdjęć:

Możemy też się spotkać z bezpłatnymi licencjami otwartymi, czyli Creative Commons (CC). Więcej informacji na temat Creative Commons można znaleźć tutaj: https://creativecommons.pl/

Cztery podstawowe warunki licencji Creative Commons to:

  • Uznanie autorstwa. Zdjęcie wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać, modyfikować pod warunkiem wskazania autora utworu.
  • Użycie niekomercyjne. Zdjęcie wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać, modyfikować, ale jedynie do celów niekomercyjnych.
  • Na tych samych warunkach. Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na licencji identycznej z tą, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.
  • Bez utworów zależnych. Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone.

Możemy spotkać oznaczenia:

  • CC BY – licencja, która pozwala na używanie zdjęć łącznie z ich modyfikacją, do celów komercyjnych, ze wskazaniem autora.
  • CC-BY-NC – licencja, która pozwala na używanie zdjęć łącznie z ich modyfikacją, wyłącznie do celów niekomercyjnych, ze wskazaniem autora.
  • CC-BY-ND – licencja, która pozwala na używanie zdjęć bez ich modyfikacji, do celów komercyjnych, ze wskazaniem autora.
  • CC0 – daje możliwość swobodnego korzystania ze zdjęć bez konieczności podawania autora, czyli w tym przypadku zdjęcia przechodzą do tzw. domeny publicznej. W domenie publicznej są dzieła, które z różnych przyczyn przestały być chronione przez prawo autorskie np. majątkowe prawa autorskie wygasły.

Przykładowe serwisy, w których można znaleźć darmowe zdjęcia na licencji CC0:

Zdjęć w domenie publicznej można szukać tu:

  • Wikimedia, czyli w zbiorach Wikipedii.
  • Google – w wyszukiwarce grafiki jest możliwość wyszukiwania materiałów według różnych praw autorskich.
  • Flickr – wiele materiałów w serwisie jest udostępnianych przez autorów bezpłatnie. Wystarczy wybrać zaawansowane opcje wyszukiwania i zaznaczyć odpowiedni typ licencji.

Jak używać zdjęcia w projekcie?

  1. Wybierz zdjęcia o odpowiedniej jakości.

Dobierz odpowiedni plik. W materiałach drukowanych potrzebne będą zdjęcia w wysokiej jakości, o rozdzielczości 300 dpi. Jeśli zdjęcie wykorzystujesz w internecie, wystarczy niższa rozdzielczość 72 dpi. Tu z kolei ważna jest szybkość ładowania się treści, bo użytkownicy mają zerową tolerancję dla zbyt długiego czasu ładowania.

  1. Efektywne wykorzystuj przestrzeń.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej. W 2010 roku Nielsen Norman Group, wykonując analizy doświadczeń użytkowników na stronie, stwierdziła, że ​​czytelnicy zazwyczaj ignorują nic niewnoszące obrazy, które jedynie ładnie wyglądają i uważają je za irytujące. Obrazy powinny pojawiać się w określonym kontekście.  Jeśli opisujesz urządzenie medyczne, pokaż kogoś, kto je używa.

  1. Nie przesadzaj z realizmem.

Zdjęcia krwi, narządów wewnętrznych, szwów mogą wywoływać niechęć u odbiorców, którzy powinni czuć się komfortowo, przeglądając materiały. To, co lekarzowi może wydawać się neutralne lub atrakcyjne w realistycznej fotografii, dla pacjenta może okazać się nieakceptowalne. Spróbuj znaleźć alternatywę dla drastycznych i mało estetycznych obrazów.

  1. Postaw na ludzi.

Nie pokazuj pustych przestrzeni korytarzy, gabinetów lub sprzętu. Jeśli tylko masz taką możliwość, to na zdjęciu powinni też znaleźć się ludzie: pracownicy recepcji, lekarze itd.
W przypadku stron indywidualnych gabinetów koniecznie umieść swoje zdjęcie. Jeśli zespół jest większy – umieść zdjęcia portretowe wszystkich członków zespołu. Odbiory chcą wiedzieć, kto stoi za usługą, z której zamierzają skorzystać

  1. Upewnij się, że wykorzystujesz zdjęcie legalnie.

Używając jakiegokolwiek zdjęcia lub grafiki, musimy mieć pewność, że mamy do tego prawo.