Świąteczny prezent w biznesie, czyli jak wykorzystać tworzenie treści i zaangażowanie pracowników do zbudowania unikalnego doświadczenia klienta.

pięknie zapakowany świąteczny prezent firmowy w biurze Fot. Fotolia, ©Andy Dean

Obdarowywanie jest jednym z najstarszych i najbardziej uniwersalnych rytuałów. Poprzez dawanie i otrzymywanie prezentów ludzie nie tylko budują wzajemne relacje, ale przekazują symboliczne komunikaty: szanuję cię, chcę z tobą współpracować. Brzmi wspaniale, ale prezent firmowy, a w zasadzie jego wybór przysparza sporo trudności.

W firmach coraz częściej obowiązują zasady ograniczające możliwość przyjmowania i ofiarowywania prezentów o określonej wartości, a standardowe gadżety z katalogu są zbyt powszechne i nie dają efektu WOW.

Nie sposób też przygotowywać prezenty indywidualnie dopasowane do zainteresowań każdego klienta. Zawsze można wybrać opcję praktyczną i bezpieczną, która przypadnie do gustu większości: słodycze, kalendarz lub inne produkty, które kojarzą się ze świętami.

Jeśli jednak chcemy, aby nasz prezent był unikalny i jednocześnie spójny z wartościami firmy, to warto w projekt tworzenia upominku firmowego włączyć pracowników.

Zyskamy podwójnie: przekażemy klientom komunikat, że pracujemy wspólnie, aby stworzyć dla nich wyjątkową wartość, a sam proces przygotowania prezentu będzie okazją do integracji i budowy zaangażowania pracowników.

Najprostszym sposobem na opracowanie oryginalnego upominku jest wykorzystanie kontentu, który stworzą pracownicy np. w ramach wewnętrznego konkursu. Przykładem takiego prezentu z indywidualną treścią jest książka. Sama miałam okazję brać udział w powstaniu kilku takich publikacji, gdzie pracownicy dzielili się swoją wiedzą, rekomandacjami i pomysłami np.

  • przepisami na sprawdzone wigilijne dania, które pojawiały się w ich domach, dzięki czemu powstała książka z pięknymi zdjęciami i świątecznymi przepisami;
  • rekomendacjami co ciekawego można zobaczyć i zwiedzić w Polsce, których efektem było wydanie przewodnika po Polsce;
  • kreatywnymi pomysłami i własnym talentem tworząc bajki dla dzieci, zilustrowane przez znakomitego polskiego grafika.

Przygotowanie ciekawej treści, wyrażającej wartości, którymi kieruje się firma, jest czasochłonne, ale jak najbardziej wykonalne, a pomysłów jak ją wykorzystać jest mnóstwo:

  • przewodnik z trasami spacerowymi, rowerowymi, po miastach, w których firma ma swoje placówki,
  • kalendarz lub notatnik zawierające porady, instrukcje dla klientów w dziedzinie, w której specjalizuje się firma,
  • książka z eksperymentami dla małych i dużych, które wykonują pracownicy firmy, jednocześnie tłumacząc zjawiska np. związane ze zdrowiem.

Przykłady można mnożyć i dopasowywać do branży. Taki materiał może być nie tylko wydany jako książka. Można udostępnić go w wersji elektronicznej jako e-book i obdarować nie tylko jednego klienta, ale wszystkich pracowników jego firmy. A jeśli z różnych powodów musimy lub chcemy korzystać z gotowych prezentów, to warto nadać upominkom oryginalny charakter, dodając coś specjalnego od firmy np. przepis na kawę do kubka termicznego, czy przepisy na zdrowe śniadanie do pojemnika na lunch.

Prezent firmowy jest sposobem komunikacji z otoczeniem i ważnym nośnikiem informacji o samej firmie. Może poprawić jej wizerunek, pomóc nawiązać pozytywne relacje z klientem i przekazać komunikat, na jakim nam zależy.

Oczywiście nawet najlepiej dobrany prezent nie zastąpi profesjonalizmu i dobrej woli w działaniach firmowych, ale rutyna czy niedbalstwo w obdarowywaniu też tym relacjom nie pomogą.

Jeśli firma chce się rozwijać i utrzymywać dobre stosunki ze strategicznymi klientami i partnerami, powinna zwrócić uwagę na to, aby prezent dla nich był czymś więcej niż standardowy gadżet z logo czy drobny upominek reklamowy.

Nie jest łatwo dobrać prezent tak, aby dobrze wyrażał zamierzone intencje. Dobrze, aby upominek odzwierciedlał troskę o klienta, ale nie powinien być zbyt osobisty lub ekstrawagancki. Kosztowny – może wprawić w zakłopotanie lub wzbudzić podejrzenie, że jest łapówką, dlatego należy wziąć pod uwagę pozycję obdarowywanego, wzajemne relacje i akceptowalny poziom cenowy, m.in. ze względu na regułę wzajemności oraz politykę wewnętrzną firm.

Działania związane z obdarowywaniem powinny być wcześniej szczegółowo zaplanowane i przemyślane. Jeśli chcemy przygotować unikalny upominek, w którego przygotowanie zaangażujemy pracowników, to przede wszystkim trzeba określić:

  • jaki mamy budżet,
  • jaki powinien być nakład – ilu klientów, kontrahentów planujemy obdarować,
  • co chcemy przekazać, jakie wartości są dla nas ważne,
  • czy w proces przygotowania upominku angażujemy wszystkich pracowników, wybrane grupy np. managerów, zarząd (np. do dedykowanych sesji zdjęciowych), czy potrzebujemy jedynie wsparcia eksperckiego wybranych pracowników,
  • forma prezentu np.: książka, poradnik, notes, kalendarz, gadżet.

Oprawa jest równie ważna, jak sam prezent. Dlatego, niezależnie od wartości, prezent zawsze powinien być odpowiednio opakowany. Prezent dobrze jest wręczyć osobiście, szczególnie jeśli chcemy kogoś uhonorować i wyróżnić. Jeśli jest to niemożliwe, można dołączyć karteczkę z krótką notką, najlepiej napisaną odręcznie.

Prezenty w biznesie dajemy z różnych powodów dla wzmocnienia relacji, podkreślenia wartości biznesu, aby wykreować więcej możliwości współpracy lub po to, aby kontynuować firmową tradycję dawania prezentów. Warto je dawać, ale też dobrze jest je dobrać w taki sposób, aby sam przedmiot lub choćby pamięć o nim została na dłużej z naszymi klientami. Klienci docenią nie tyle wartość materialną upominku, ile pomysł i zaangażowanie, z jakim został przygotowany.

Give. That’s is one of the world’s greatest messages.
Jon Loring

Jeśli szukasz pomysłów na kreatywne upominki firmowe, biznesowe prezenty dla klientów oraz gadżety zapraszam na profil na Pinterest.