Sposoby na skuteczną promocję placówki medycznej

żarówka symbolizująca kreatywną ideę promocji uderza w kule; wahadło newtona Fot. Fotolia, ©pixelkorn

Jak wykorzystując marketing online oraz offline pozyskać klientów i zbudować dochodowy biznes? Jakie narzędzia marketingowe przełożą się na budowę lokalnego sukcesu firmy medycznej lub placówki oferującej usługi medycyny estetyczniej.

Najbardziej skuteczny marketing placówki zaczyna się zanim jeszcze placówka zostanie uruchomiona, na etapie wyboru lokalizacji oraz grupy klientów, do których kierujemy ofertę.

Zastosowanie zaleceń dla placówek już istniejących może być trudniejsze, ale również powinno przyczynić się do wzrostu zyskowności oraz wykorzystania potencjału miejsca.Dla każdego typu przedsięwzięcia związanego z zdrowiem i urodą: przychodni, gabinetu stomatologicznego, psychologicznego, czy SPA podejście jest bardzo podobne.

Podstawa suckesu: wybór lokalizacji 

Nie ma znaczenia czy planujesz otworzyć nową lokalizację dla Twojego biznesu lub też jest to Twoja pierwsza placówka. Zawsze chcesz, aby ta lokalizacja okazała się strzałem w dziesiątkę, była dochodowa oraz pozwoliła na pozyskanie interesujących Cię klientów.

Wyznacz obszar oddziaływania

Musisz zdecydować czy działasz lokalnie czy ponadlokalnie i jak duży jest krąg oddziaływania (catchment area), z którego chcesz pozyskiwać klientów? A może w ramach Twojej oferty są elementy, które są skierowane do najbliższego sąsiedztwa i takie, dla których warto przyjechać nawet kilka lub kilkanaście kilometrów? Bardzo ważne jest to aby wiedzięć jacy klienci mieszkają lub pracują w bezpośredniej lokalizacji, jakie są ich dochody, czy mają dzieci i w jakim wieku oraz jakie kryteriami kierują się w swoich decyzjach.

Zrozum swoich klientów

Aby zbudować efektywne działania marketingowe dla placówki sprawdź dlaczego, w jakim stopniu i z jakiej odległości klienci są zdecydowani dojechać do Twojej placówki? Dlaczego wybierają Twoją placówkę zamiast innej, która znajduje się w tej samej odległości od ich domu lub pracy?

Jeżeli masz już działającą firmę, to do zebrania wiedzy na temat Twoich klientów możesz wykorzystać np. ankiety po wizytach papierowe lub elektroniczne, informacje zbierane przez recepcję przy rejestracji. Dopasuj narzędzia, aby były jak najwygodniejsze dla Ciebie.

Jeżeli jednak dopiero planujesz nową firmę lub uruchamiasz placówkę w miejscu które nie znasz, a które nie jest porównywalne do miejsca w którym obecnie działasz, musisz poświęcić więcej wysiłku na takie badanie. Na pewno warto zobaczyć jacy klinci korzystają z konkurencji. Bardzo istotne jest też oszacowanie potencjału nabywczego klientów.

Zaprojektuj, jakich klientów chciałbyś pozyskać

Po zebraniu wiedzy na temat obecnych klientów, zastanów się czy wśród nich nie brakuje Ci jeszcze innych grup (lub są one nieliczne), które chciałbyś zachęcić do korzystania z usług. Zbuduj ich profil zachowań, obaw i oczekiwań – będzie Ci to potrzebne projektując działania marketingowe.

Zaprojektuj i wdróż skuteczne działania marketingowe

Lokalne działania marketingowe:

  1. Wyróżnij się w Twoje okolicy. Zadbaj o odpowiednie oznakowanie placówki, jej otoczenie oraz tablice kierunkowe.
  2. Rozważ zaangażowany w lokalne wydarzenia. Twoi potencjalni klienci są emocjonalnie bardziej zaangażowani w biznes, który ma związek z wydarzeniami w ich społeczności oraz niesie dla niej wartość.
  3. Daj się poznać jako dobry sąsiad. Zadbaj o otoczenie swojej placówki i zainwestuj w nie, aby tworzyła wartość dla sąsiadów. Np. jeżeli charakter placówki na to pozwala niewskazane jest separowanie się od otoczenia przez ogrodzenia – lepiej zainwestować w lokalną zieleń.
  4. Wykorzystaj media lokalne – zarówno te drukowane jak również internetowe. Lokalne portale informacyjne i strony w mediach społecznościowych pozwalają na dobre dotarcie z informacją do klientów w najbliższym sąsiedztwie placówki.
  5. W zależności od charakteru twoje placówki możesz zaangażować się w lokalne akcje profilaktyczne lub promujące zdrowie i urodę. Darmowe porady mogą przełożyć się na kontynuację opieki w Twojej placówce i wiernych klientów.
  6. Jeżeli w okolicy twojej placówki są biura, szkoły i przedszkola powinieneś brać to pod uwagę projektując strategię lokalną.
  7. Pochwal się wyglądem oraz udogodnieniami pozamedycznymi. Klient nie tylko kupuje zabieg lub poradę, ale też całe doświadczenie, które będzie związane z wizytą.

Działania marketingowe ponadlokalne:

  1. Wykorzystaj segmentację klientów. Kampanie marketingowe powinny kierować komunikat do konkretnej grupy, angażując ja na bardziej osobistym poziomie np. do mam, które obawiają się szczepień lub rodziców uczniów szkół sportowych. Jednorazowo dotrzesz do mniejszej grupy odbiorców, ale za to będzie ona bardziej zainteresowana i zaangażowana, czyli uzyskasz lepszy wynik w sprzedaży.
  2. Twórz kontent – treści na tematy powiązane z Twoim zakresem działalności. Publikuj je w mediach klasycznych i internetowych, korzystaj z wsparcia platform społecznych. Poza poszukiwaniem informacji na temat lekarza i placówki konsumenci coraz częściej sprawdzają również symptomy, opcje leczenia lub szukając materiałów edukacyjnych. Możesz im dostarczyć wiarygodnych treści za pośrednictwem blogów, filmów wideo, artykułów lub grafik. Prowadź działania edukacyjne i profilaktyczne, promuj zdrowy styl życia.
  3. Jeżeli jest to zgodne z charakterem Twojego biznesu, mieści się w zakresie dozwolonych regulacji prawnych oraz pasuje do charakteru grupy docelowej, korzystaj z influencerów: internetowych i klasycznych. Staraj się dobierać ich staranie, aby nie zaszkodzili Twoim działaniom dla innych grup klientów.
  4. Bądź obecny w wyszukiwarkach i rankingach związanych z twoją marką. W branży medycznej takim rankingiem jest np.: znanylekarz.pl
  5. Dla większych firm, mających szereg placówek można rozważyć również przygotowanie darmowych lub płatnych aplikacji.

Wykorzystaj siłę marki

W opiece zdrowotnej lub usługach dla zdrowia reputacja i wiarygodność są najważniejsze. Planując działania miej na uwadze konieczność budowania marki: firmowej oraz pracowników (lekarzy, terapeutów, kosmetologów) – jeżeli jest to zgodne z Twoją strategią. Twoja marka i marka twoich pracowników będą często najlepszym wsparciem sprzedaży, jakie możesz stworzyć.

Wykorzystaj siłę mediów społecznościowych

Media społecznościowe powinny być istotnym elementem Twoich działań marketingowych. Dobór jakie media i w jakim modelu wykorzystać zależy bardzo mocno od specyfiki Twojego biznesu i lokalnej konkurencji. Różnorodność technik promowania w tych mediach (zarówno płatnych jak również bezpłatnych) jest bardzo duża i ten sam efekt można uzyskać na różne sposoby.

Zarządzaj relacjami z istniejącymi klientami

  1. Zaprojektuj kontakt z pacjentami po wizycie. Stwórz newsletter lub wyślij e-mail z poradą zdrowotną, która jest dopasowana do problemu, z jakim się zgłosili lub choćby przypomnij im o zbliżającym się terminie wizyty kontrolnej. Tutaj jednak pamiętaj o tym, aby dokładnie zadbać o wszystkie kwestie formalne i prawne związane z taką wysyłką.
  2. Zadbaj o programy referencyjne dla zadowolonych klientów. Ułatw im polecanie usług oraz dzielenie się dobrą opinią na Twój temat wśród znajomych.

Ograniczenia prawne w branży medycznej

Pamiętaj o ograniczeniach prawnych, dla niektórych działań marketingowych – tutaj popełnienie błędów może być kosztowne. Dla firm, które świadczą usługi lecznicze zadanie nie jest łatwe, ponieważ obowiązują (archaiczne moim zdaniem) ograniczenia w zakresie reklamy świadczonych usług.

Dozwolone jest jednak podawanie informacji, jeżeli nie ma ona charakteru reklamy (Art. 14. 1  Ustawa z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej). Podmiot wykonujący działalność leczniczą może podać do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych, pod warunkiem, że treść i forma tych informacji nie noszą cech reklamy.

Jeżeli Twoja placówka świadczy inne usługi, gdzie nie jesteś ograniczony zakazem reklamy będzie Ci łatwiej realizować działania marketingowe. Czasami jednak konieczne będzie skonsultowanie się z prawnikiem mającym wiedzę w obszarze prawa dotyczącego usług leczniczych tak, aby optymalnie dopasować działania do ograniczeń prawnych. 

I na koniec – bądź uczciwy

Zawsze i bezwzględnie bądź uczciwy wobec swoich klientów. Nigdy nie obiecuje tego, czego nie możesz zrealizować. Niezależnie od aspektów etycznych, w obecnym świecie sieci społecznościowych i systemów oceny, uczciwość po prostu się opłaca.