Projektując kącik dziecięcy w placówce należy brać pod uwagę szereg elementów – tak, aby osiągnąć jak najlepszy biznesowo efekt.
Dziecko – pacjent czy klient?
W placówkach mamy do czynienia z różnymi sytuacjami, w których pojawia się dziecko:
![]() |
Dziecko jest pacjentem i towarzyszy mu opiekun: osoba dorosła, która jest klientem placówki. Placówka świadczy usługi dla dzieci lub ma charakter uniwersalny. |
![]() |
Opiekun lub rodzic przychodzi z dwójką dzieci, ale tylko jedno dziecko jest pacjentem, drugie mu towarzyszy. Osoba dorosła, która jest klientem placówki. Placówka świadczy usługi dla dzieci lub ma charakter uniwersalny. |
![]() |
Opiekun/ rodzic jest pacjentem, ale podczas wizyty towarzyszy mu dziecko. Placówka świadczy usługi dla osób dorosłych. |
Sposób przygotowania przestrzeni dla dzieci zależy od charakteru placówki i tego, dla kogo jest przeznaczona usługa:
- placówka lub jej wydzielona cześć ma wyłącznie świadczyć usługę dla dzieci lub
- placówka ma charakter uniwersalny – pacjentami są zarówno dzieci jak i dorośli.
W tych przypadkach sposób stworzenia przestrzeni przyjaznej dziecku jest istotnym elementem strategii biznesowej.
- Placówka jest przeznaczona dla osób dorosłych, jednak mogą się one pojawić się z dzieckiem. Kącik dziecięcy stanowi element strategii marketingowej sprawiającej, że takie osoby będą nas częściej wybierać.
Jak odpowiednio przygotowana przestrzeń wpływa na pacjentów, klientów i pracowników?
Dziecku, które jest pacjentem zapewniamy:
- mniejszy stres i przekierowanie aktywności na ukierunkowaną zabawę,
- bezpieczne środowisko,
- odwrócenie uwagi od wizyty i czasu oczekiwania.
Można uzyskać efekt przygody i nagrody.
Dziecku towarzyszącemu małemu pacjentowi zapewniamy kontrolowaną rozrywkę w bezpiecznym środowisku.
Dla opiekuna, który jest naszym klientem:
- zapewniamy zmniejszenie stresu związanego z wizytą z dzieckiem,
- poczucie profesjonalnej opieki w przychodni,
- zadowolenie, że dziecko dobrze się bawi.
Innym pacjentom i klientom w placówce dobrą atmosferę i spokój oczekiwania.
Pracownikom: spokojniejszą pracę, szybsze wykonanie badania lub zabiegu.
Jakie efekty biznesowe uzyskujemy?
1. Kącik dziecięcy na ścieżce klienta/pacjenta mającego dziecko
![]() |
Szukam / podejmuję decyzję Decyzja bazuje na moich oczekiwaniach odnośnie miejsca, w tym wyobrażeniu na temat przebiegu wizyty. |
![]() |
Czekam na wizytę Oczekiwanie jest przyjemniejsze dzięki temu, że dziecko może się pobawić. Unikam zawstydzenia spowodowanego zachowaniem dziecka. |
![]() |
Wizyta/zabieg Jeżeli to dziecko jest pacjentem, to jego stres jest mniejszy, a samo badanie lub zabieg przebiega spokojniej. |
![]() |
Po wizycie Wzmocnienie pozytywnych wrażeń wynikających z wizyty. |
![]() |
Daję referencje Chętnie daję referencje i polecam znajomym miejsce. |
![]() |
Powtórnie korzystam Mam pozytywne skojarzenia z wizytą. Nawet jeśli placówka jest dalej lub ma wyższe ceny wybieram ją, bo czuję się tam bezpiecznie. |
2. Przestrzeń dla dzieci jako element marketingu
Kącik dziecięcy / przestrzeń przyjazna dziecku jest bardzo silnym elementem w komunikacji marketingowej. Pozwala na zbudowanie obietnicy i zachęty do skorzystania z usługi placówki, która zapewnia ciekawe miejsce dla dziecka.
Realizujemy to wykorzystując wizerunek kącika:
- W Internecie: na stronie www, w mediach społecznościowych.
- Tworząc kontent marketing i w działaniach PR, zwłaszcza gdy udało nam się stworzyć unikalne miejsce.
- W przypadku oferty skierowanej do klientów biznesowych operujemy na warstwie emocjonalnej tzn. przestrzeń przygotowana dla dzieci stanowi wartość dodaną, podkreśla jakości usługi i podejście do pacjenta.
Jednym z poważniejszych błędów marketingu usług medycznych jest grzech niewykorzystania unikalnych rozwiązań i aranżacji przestrzeni w komunikacji do klientów.
3. Wpływ na decyzje zakupowe klientów
- Decyzja o ocenie przychodni na bazie wyglądu miejsca.
- Gotowość do zapłacenia wyższej ceny za komfort.
- Powtórna wizyta pacjenta/ klienta na bazie pozytywnych doświadczeń w przeszłości.
- Referencje i polecenia.
4. Korzyści operacyjne
Niższy poziom stresu dziecka oznacza prostszą i krótszą wizytę, zwłaszcza gdy kącik dziecięcy jest też powiązany z aranżacją miejsca diagnostyki, konsultacji lub zabiegu.
Podsumowując
1. Kącik dziecięcy jest krytycznym elementem usługi skierowanej do dzieci.
2. Efekt pozytywny odczuwa zarówno rodzic-klient, jak również dziecko-pacjent oraz pozostałe osoby w placówce: inni pacjenci, personel.
3. Ciekawie zaprojektowany kącik dziecięcy może stać się wyróżnikiem placówki.
Chcesz wiedzieć jak zaaranżować kącik przyjazny dla dzieci? Przeczytaj wpis.