Kącik dziecięcy biznesowo, czyli po co tworzymy miejsce przyjazne dzieciom

znudzona dziewczynka z pluszowym misiem w poczekalni u lekarza Fot. Fotolia, ©Africa Studio

Projektując kącik dziecięcy w placówce należy brać pod uwagę szereg elementów – tak, aby osiągnąć jak najlepszy biznesowo efekt.

Dziecko – pacjent czy klient?

W placówkach mamy do czynienia z różnymi sytuacjami, w których pojawia się dziecko:

ikona dziecka i rodzica Dziecko jest pacjentem i towarzyszy mu opiekun: osoba dorosła, która jest klientem placówki. Placówka świadczy usługi dla dzieci lub ma charakter uniwersalny.
opiekun z dwójką dzieci Opiekun lub rodzic przychodzi z dwójką dzieci, ale tylko jedno dziecko jest pacjentem, drugie mu towarzyszy. Osoba dorosła, która jest klientem placówki. Placówka świadczy usługi dla dzieci lub ma charakter uniwersalny.
ikona opiekun z dzieckiem Opiekun/ rodzic jest pacjentem, ale podczas wizyty towarzyszy mu dziecko. Placówka świadczy usługi dla osób dorosłych.

Sposób przygotowania przestrzeni dla dzieci zależy od charakteru placówki i tego, dla kogo jest przeznaczona usługa:

  • placówka lub jej wydzielona cześć ma wyłącznie świadczyć usługę dla dzieci lub
  • placówka ma charakter uniwersalny – pacjentami są zarówno dzieci jak i dorośli.

W tych przypadkach sposób stworzenia przestrzeni przyjaznej dziecku jest istotnym elementem strategii biznesowej.

  • Placówka jest przeznaczona dla osób dorosłych, jednak mogą się one pojawić się z dzieckiem. Kącik dziecięcy stanowi element strategii marketingowej sprawiającej, że takie osoby będą nas częściej wybierać.

Jak odpowiednio przygotowana przestrzeń wpływa na pacjentów, klientów i pracowników?

Dziecku, które jest pacjentem zapewniamy:

  • mniejszy stres i przekierowanie aktywności na ukierunkowaną zabawę,
  • bezpieczne środowisko,
  • odwrócenie uwagi od wizyty i czasu oczekiwania.

Można uzyskać efekt przygody i nagrody.

Dziecku towarzyszącemu małemu pacjentowi zapewniamy kontrolowaną rozrywkę w bezpiecznym środowisku.

Dla opiekuna, który jest naszym klientem:

  • zapewniamy zmniejszenie stresu związanego z wizytą z dzieckiem,
  • poczucie profesjonalnej opieki w przychodni,
  • zadowolenie, że dziecko dobrze się bawi.

Innym pacjentom i klientom w placówce dobrą atmosferę i spokój oczekiwania.

Pracownikom: spokojniejszą pracę, szybsze wykonanie badania lub zabiegu.

Jakie efekty biznesowe uzyskujemy?

1. Kącik dziecięcy na ścieżce klienta/pacjenta mającego dziecko

lupa - szukanie lekarza Szukam / podejmuję decyzję
Decyzja bazuje na moich oczekiwaniach odnośnie miejsca, w tym wyobrażeniu na temat przebiegu wizyty.
klepsydra - oczekiwanie na wizytę Czekam na wizytę
Oczekiwanie jest przyjemniejsze dzięki temu, że dziecko może się pobawić. Unikam zawstydzenia spowodowanego zachowaniem dziecka.
lekarz - wizyta Wizyta/zabieg
Jeżeli to dziecko jest pacjentem, to jego stres jest mniejszy, a samo badanie lub zabieg przebiega spokojniej.
pozytywne wzmocnienia Po wizycie
Wzmocnienie pozytywnych wrażeń wynikających z wizyty.
udzielanie referencji Daję referencje
Chętnie daję referencje i polecam znajomym miejsce.
ponowne korzystanie z usługi Powtórnie korzystam
Mam pozytywne skojarzenia z wizytą. Nawet jeśli placówka jest dalej lub ma wyższe ceny wybieram ją, bo czuję się tam bezpiecznie.

2. Przestrzeń dla dzieci jako element marketingu

Kącik dziecięcy / przestrzeń przyjazna dziecku jest bardzo silnym elementem w komunikacji marketingowej. Pozwala na zbudowanie obietnicy i zachęty do skorzystania z usługi placówki, która zapewnia ciekawe miejsce dla dziecka.

Realizujemy to wykorzystując wizerunek kącika:

  • W Internecie: na stronie www, w mediach społecznościowych.
  • Tworząc kontent marketing i w działaniach PR, zwłaszcza gdy udało nam się stworzyć unikalne miejsce.
  • W przypadku oferty skierowanej do klientów biznesowych operujemy na warstwie emocjonalnej tzn. przestrzeń przygotowana dla dzieci stanowi wartość dodaną, podkreśla jakości usługi i podejście do pacjenta.

Jednym z poważniejszych błędów marketingu usług medycznych jest grzech niewykorzystania unikalnych rozwiązań i aranżacji przestrzeni w komunikacji do klientów.

3. Wpływ na decyzje zakupowe klientów

  • Decyzja o ocenie przychodni na bazie wyglądu miejsca.
  • Gotowość do zapłacenia wyższej ceny za komfort.
  • Powtórna wizyta pacjenta/ klienta na bazie pozytywnych doświadczeń w przeszłości.
  • Referencje i polecenia.

4. Korzyści operacyjne 

Niższy poziom stresu dziecka oznacza prostszą i krótszą wizytę, zwłaszcza gdy kącik dziecięcy jest też powiązany z aranżacją miejsca diagnostyki, konsultacji lub zabiegu.

Podsumowując

1. Kącik dziecięcy jest krytycznym elementem usługi skierowanej do dzieci.

2. Efekt pozytywny odczuwa zarówno rodzic-klient, jak również dziecko-pacjent oraz pozostałe osoby w placówce: inni pacjenci, personel.

3. Ciekawie zaprojektowany kącik dziecięcy może stać się wyróżnikiem placówki.

Chcesz wiedzieć jak zaaranżować kącik przyjazny dla dzieci? Przeczytaj wpis.