Prozdrowotne działania w social media

szkic z pomysłami na kampanie marketingowe, promocję i działania w social media Fot. Fotolia, ©Egor

Jak skutecznie wykorzystać social media w marketingu medycznym?

Media społecznościowe pozwalają nawiązać relacje z pacjentami i tworzyć większe zaangażowanie emocjonalne przy dużo niższym budżecie. To także świetny sposób na rozpowszechnianie informacji na tematy związane ze zdrowiem. Poniżej kilka przykładów, które pokazują, że można prowadzić skuteczne działania marketingowe w branży mdycznej, budując twórczą i angażującą komunikację w social media.

# MANBOOBS4BOOBS

Organizacja non-profit MACMA z Argentyny przygotowała ciekawą kampanię edukacyjną, której celem było zwrócenie uwagi kobiet i mężczyzn (!) na profilaktykę i samobadanie piersi. Kobiety sprawdzają swoje telefony około 110 razy dziennie, dlatego MACMA postawiła na social media (YouTube, Facebook i Instagram), aby dotrzeć z komunikatem do jak największej liczby osób. Organizacja chciała stworzyć samouczki i zaprezentować na prawdziwych piersiach, w jaki sposób prawidłowo przeprowadzić samobdanie piersi. Jednak serwisy społecznościowe mają surowe zasady, które zakazują nagości. Dlatego MACMA zdecydowała się promować samokontrolę piersi, używając męskich piersi zamiast kobiecych. Jednocześnie film zwraca uwagę, że mężczyźni też mogą mieć raka piersi. W pierwszym tygodniu kampania miała 48 milionów wyświetleń, a samouczkami MACMA podzielona się ponad 700 000 razy.

Źródło: YouTube, adsoftheworldvideos

#MOVEMBER & STACHIE

Movember to jedna z bardziej znanych na świecie akcji, która polega na zapuszczaniu w listopadzie wąsów. Jej celem jest zwrócenie uwagi na profilaktyką męskich chorób nowotworowych, takich jak rak jąder i prostaty. Sama akcja jest niezwykle popularna również w internecie.

Centrum Medyczne Anne Arundel wykorzystało tę inicjatywę w konkursie na Facebooku, zachęcając uczestników do publikacji swoich najlepszych stachie, czyli selfie z prawdziwym lub fałszywym wąsami, na fanpage’u firmy. Jednocześnie prowadzone były działania edukacyjne na temat zdrowia mężczyzn.

#SMEARFORSMEAR

Kampania brytyjskiej organizacji Jo’s Cervical Cancer Trust, której celem było zwiększenie świadomości społecznej na temat raka szyjki macicy oraz zachęcenie kobiet do regularnych badań cytologicznych (z ang. smear test). Jej charakterystycznym znakiem były zdjęcia kobiet z celowo rozmazaną szminką, które były publikowane na Twitterze, Instagramie i Pintereście.

smearforsmear

Źródło: Jo’s Cervical Cancer Trust

 #RESTARTAHEART

Współpraca pomiędzy Twitterem a organizacją British Heart Foundation zaowocowała kampanią #RestartAHeart. Celem kampanii było podniesienie świadomości dotyczącej nagłego zatrzymania krążenia. Specjalny tweet informował użytkowników o zatrzymaniu akcji serca i zachęcał do polubienia, aby zobaczyć, co się stanie dalej.  Jeśli użytkownik kliknął ikonę polubienia w kształcie serca, otrzymywał automatyczną odpowiedź, że statystycznie mniej niż 1 osoba na 10 przeżywa nagłe zatrzymanie krążenia.

bhf

Źródło: Twitter, @TheBHF

WE DARE YOU TO SHARE

Konkurs przeprowadzony przez firmę ubezpieczeniową United Healthcare w mediach społecznościowych motywował uczestników, aby co miesiąc wprowadzili małą, zdrową zmianę w swoim życiu i udokumentowali ją na portalach społecznościowych. Każdego miesiąca angażował ok. 3000 osób, które dzieliły się swoimi zdjęciami.

OURCIRCLEOFMOMS.COM

Floating Hospital for Children stworzył platformę komunikacyjną dla rodziców dzieci leczących się w szpitalu. Dzięki temu powstała przestrzeń dla osób potrzebujących wsparcia, gdzie mogą znaleźć zaufane źródło wiedzy.

SHARING.MAYOCLINIC.ORG

Blog Mayo Clinic to świetny przykład jak opowieści mogą zintegrować pacjentów. Znana amerykańska klinika prowadzi blog, na którym publikowane są historie pacjentów, rodzin i pracowników na całym świecie.

INSTANTES

W kampanii „Chwile” organizacji Alzheimer Portugal wykorzystano Snapchat. Celem było uświadomienia codziennych doświadczeń osób z chorobą Alzheimera. Alzheimer Portugal poprzez konto Snapchat Por.instantes przesłał codzienne użytkownikom fotografie szczególnych momentów, które znikały po 5 sekundach. Było to idealne połączenie platformy i pomysłu.

 site_esqueci-me_pt_Instantes_Alzheimer.jpg

Źródło: http://www.esqueci-me.pt/

#STOPDIABETES

Amerykańskie Stowarzyszenie Diabetyków oznaczyło hashtag #stopdiabetes i prowadzi profil na Instagramie, gdzie użytkownicy pokazują jak wprowadzenie zdrowych zmian, zmieniło ich życie, pojawiają się też przepisy, przesłania i fakty, które mają na celu zwiększenie świadomości na temat cukrzycy i szerzenia informacji o zapobiegania chorobie.

stopdiabetes

Żródło: Instagram, #stopdiabetes

O kreatywnych kampaniach medycznych poczytaj TUTAJ

Więcej przykładów kreatywnych reklam w branży medycznej oraz kampanii prozdrowotnych i społecznych na profilu na Pinterest [KLIK]