Chcesz pozyskać pacjentów – zacznij od budowy wizerunku

człowiek piszący w notesie z etykietą brand; wizerunek; marka osobista Fot. Fotolia, ©Rawpixel.com

Niezależnie od tego, czy prowadzisz samodzielny gabinet, czy placówkę, w której przyjmuje wielu lekarzy tak, jak w każdym biznesie zależy Ci na nowych klientach. Aby skutecznie pozyskać pacjentów trzeba ich poinformować, że istniejesz i możesz rozwiązać ich problemy. Ludzie nie wiedzą, co masz do zaoferowania i dlaczego mają wybrać właśnie Ciebie, dopóki im o tym nie powiesz. Masz więc okazję stworzyć percepcję swojej marki.

Na początek powinieneś przemyśleć, jakie skojarzenia i przekonania chcesz zbudować w głowach swoich klientów? Czy chcesz być znany z wyjątkowej obsługi? Dostępności? A może kluczowa będzie troska i opieka nad pacjentem? Branding sprowadza się do spójności. Wszystko, co wspiera Twoją markę: logo, slogan, ulotki, witryna internetowa, obsługa klienta, reklama itd. powinno być zharmonizowane i pasować do Twojego biznesu.

Komunikuj swoją markę w sposób osobisty i autentyczny. Ludzie bardziej ufają marce, jeśli wiedzą, że stoi za nią prawdziwa osoba, która się o nich troszczy.

Bądź ekspertem i rozwijaj swoją markę osobistą. Skup się na budowaniu własnej marki, regularnie tworząc treści na tematy związane z branżą. Możesz nawiązać kontakt z dziennikarzami zajmującymi się tematyką zdrowotną lub po prostu publikować je na blogu, lub w social media. Bycie ekspertem jest nieocenione w opiece zdrowotnej, gdzie twoja reputacja i wiarygodność to najważniejsze, czym dysponujesz.

Wiedza to klucz do potęgi – poznaj swoich klientów i konkurencję. Dowiedz się, z kim są Twoi pacjenci i jaką wartość wniesie Twoja usługa do ich życia. Regularnie pytaj pacjentów o opinie i uważnie słuchaj odpowiedzi. Lepiej poznasz oczekiwania klientów i dowiesz się, co możesz poprawić w swoich działaniach. To cenna wiedza, więc zachęć do udziału w badaniach drobnym upominkiem. Dzięki informacjom na temat tego, co Twoi pacjenci kochają, a czego nienawidzą, poprawisz ich doświadczenia w kontakcie z Twoją usługą. Pozytywne doświadczenia prowadzą do pozytywnych komentarzy i poleceń.

Największy zasób, jaki masz do dyspozycji to Twoja sieć – współpracownicy i pacjenci. Zadbaj o komunikację wewnętrzną i dobre relacje w zespole. Twój zespół to najlepsi adwokaci marki. Poproś pacjentów o referencje. Jesteśmy bardziej skłonni do zakupu produktu lub usługi, jeśli nasi znajomi nam ją polecili.

Buduj lojalność. Zachęć swoich pacjentów, aby z Tobą pozostali, zamiast koncentrować się wyłącznie na bardziej kosztownym pozyskaniu nowych klientów.

Tworzenie wizerunku marki oznacza, że jesteś widoczny zarówno offline, jak i online. Reklama offline: drukowana, radiowa czy outdoorowa może być potężnym narzędziem, ale koszty wejścia są wysokie, a zwrot z inwestycji nie zawsze je pokrywa. Dlatego działania najlepiej rozpocząć od zbudowania widoczności w internecie. Pierwszy krok? Dobrze zaprojektowana witryna internetowa i umieszczenie firmy na mapach Google – to ułatwi pacjentom znalezienie Cię.

Zaangażuj się w działania lokalne. Klienci, których obsługujesz, są siłą napędową Twojej praktyki i częścią społeczności, w której budujesz widoczność marki. Zawsze kiedy wspierasz lokalne inicjatywy, sponsorujesz wydarzenia lub włączasz się do dyskusji na tematy lokalne w social media, budujesz widoczność swojej marki.

Twoją marką jest to, co ludzie mówią o tobie, kiedy wyjdziesz z pokoju.

Jeff Bezos I Amazon.com