Jak zaprojektować dobrą ulotkę?

przykładowy projekt, szablon, layout ulotki marketingowej Fot. Fotolia, ©Raevsky Lab

 

Rzadko można spotkać firmę, która nie ma ulotki. Wydaje się, że to jedno z najprostszych narzędzi, aby przyciągnąć uwagę klientów. Ale czy na pewno? Stworzenie ulotki, która będzie estetyczna, dostarczy niezbędnych informacji i przełoży się na sprzedaż nie jest łatwe. Na co więc zwrócić uwagę, aby ulotka była nie tylko efektownym, ale i efektywnym narzędziem?

1. PO PIERWSZE CEL

  • Po co Ci ulotka? Pytanie wydaje się oczywiste, ale pomoże Ci się skoncentrować na tym, jakich efektów oczekujesz. Odpowiedz więc sobie na poniższe pytania, a potem przekaż je osobie, która będzie projektowała materiał:
  • Kto będzie odbiorcą Twojej ulotki?
  • Jak odbiorcy powinni reagować?
  • Jak można opisać i pokazać Twoją firmę lub usługę w najlepszy możliwy sposób? Co Cię wyróżnia od konkurencji?
  • Gdzie będziesz wykorzystywał ulotki? Czy będą dostępne w recepcji, wysyłane do skrzynek pocztowych? Będzie to miało wpływ na format, liczbę stron, gramaturę papieru. Nie chodzi tylko o estetykę, ale i o koszty np. ulotka, która jest większa i wydrukowana na grubszym papierze podniesie nie tylko koszty druku, ale i wysyłki mailingowej.

2. TREŚĆ PRZED FORMĄ

Oczywiście projekt odgrywa istotną rolę, ale niekoniecznie najlepiej estetycznie zaprojektowana ulotka przełoży się na sprzedaż. Potencjalni klienci są chcą wiedzieć dwie rzeczy:

  1. Co ja z tego będę mieć?
  2. Dlaczego miałbym kupić to właśnie od Ciebie?

Aby odpowiedzieć na te pytania pomyśl o 3 kluczowych korzyściach, które klient uzyska, jeśli skorzysta z twojej usługi. To najlepszy sposób, aby powiedzieć klientom dlaczego mają wybrać właśnie ciebie.

Skup się na rzeczywistych benefitach dla klienta a NIE cechach usługi, czy produktu. Wiem, że szczegółowy opis sprzętu, zabiegu czy badania wydaje Ci się niezbędny, jednak klienci nie przyjdą na badanie tylko dlatego, że masz nowy sprzęt. Ale na pewno będą zainteresowani tym, co mogą zyskać i jak będą korzystać z tego, co im oferujesz.

Zwracaj się do klientów bezpośrednio – zamiast „oferujemy to”, napisz „dzięki temu zyskasz”.

3. ZRÓB DOBRE WRAŻENIE

Masz około 2 sekund, aby pierwsze wrażenie związane z Twoją ulotką pozytywnie wpłynęło na zainteresowanie odbiorców. Aby przyciągnąć ich uwagę na początek użyj chwytliwego nagłówka i nie bój się naprawdę go wyeksponować. Duży i ciekawy nagłówek ma sprawić, aby klient sięgnął po ulotkę.

Twoim kolejnym zadaniem jest utrzymanie ulotnej uwagi czytelnika. Jak zawsze mniej znaczy więcej. Zbyt duża ilość informacji zniechęca do czytania, dlatego wybierz informacje, które są najważniejsze, a następnie przekaż je w czytelnej formie:

  • Zastosuj listy, pola tekstowe i infografiki, aby wizualnie uporządkować informacje;
  • Podkreśl istotne informacje: większą czcionką, kolorem;
  • Wybierz czytelną czcionkę najlepiej 10-punktową. Jaki jest sens projektowania ulotki, której klient nie przeczyta bez lupy?
  • Bądź zrozumiały. Unikaj żargonu. Jeśli musisz podać termin medyczny – wytłumacz go.
  • Dobierz profesjonalne zdjęcia dopasowane do treści. Jeśli nie masz dobrego zdjęcia lepiej w ogóle z niego zrezygnuj i postaw na grafikę, bo jakość zdjęcia wpłynie na całościowy odbiór ulotki, która z kolei przełoży się na ocenę jakości Twojej usługi.
  • Zastanów się jaka wielkość ulotki najlepiej pasuje do Twoich potrzeb? Najpopularniejsze formaty to A5, A4 i DL.
  • Nie ma sensu drukować jednostronnej ulotki. Jeśli nie masz wystarczająco dużo tekstu, to zmniejsz format lub użyj odwrotnej strony ulotki do przekazania dodatkowych informacji np. mapki i wskazówek jak Cię odnaleźć lub przedstawienia pozytywnych rekomendacji klientów.

4. POWIEDZ KLIENTOM CO DALEJ

Poinformuj klientów co mają dalej zrobić z informację, którą właśnie otrzymali. Każda ulotka powinna zawierać wezwanie do działania (call to action). Koniecznie musisz poinformować klientów co mają zrobić po obejrzeniu ulotki np. odwiedzić witrynę internetową, zadzwonić pod numer telefonu.

5. SPRAWDŹ TRZYKROTNIE

To oczywiste, ale literówki i błędy gramatyczne mogą spowodować, że cały materiał będzie odebrany nieprofesjonalnie. Nie sprawdzaj ulotki sam. Najlepiej daj ją do przeczytania komuś jeszcze, kto ma świeże spojrzenie i łatwiej wyłapie ewentualne błędy.  Numery telefonu najłatwiej sprawdza się po prostu na nie dzwoniąc.

Jeśli ulotka jest już zaprojektowana, świetnie wygląda i dobrze się czyta, to czas, aby ją wydrukować. Grafika powinna być wyeksportowana w formacie gotowym do wydruku, Zwykle jest to PDF do wydruku, ale to drukarnia określa specyfikację materiału. Musisz też pomyśleć o papierze. Jaka gramaturę wybrać? Cięższy papier kosztuje więcej, ale oznacza zwykle wyższą jakość. Jakie wykończenie będzie odpowiednie połysk, mat, satynowany? Są to ważne elementy, więc nie bój się zapytać o radę swojego projektanta lub drukarnię.