Jak zaprojektować dobrą ulotkę?

przykładowy projekt, szablon, layout ulotki marketingowej Fot. Fotolia, ©Raevsky Lab

Rzadko można spotkać firmę, która nie ma ulotki. Wydaje się, że to jedno z najprostszych narzędzi, aby przyciągnąć uwagę klientów. Czy na pewno? Stworzenie ulotki, która będzie estetyczna, dostarczy niezbędnych informacji i przełoży się na sprzedaż, nie jest łatwe. Na co więc zwrócić uwagę, aby ulotka reklamowa była nie tylko efektownym, ale i efektywnym narzędziem?

Chociaż każdy projekt ulotki jest nieco inny, to można zastosować jedną ze skuteczniejszych technik marketingowych, czyli model AIDA, aby zaprezentować produkt lub usługę i przyciągnąć uwagę klientów. AIDA jest akronimem, w którym kolejne litery oznaczają:

  • A — Attention (uwaga) — ulotka musi zwrócić uwagę klienta. Można to osiągnąć przez wytłuszczony nagłówek, ciekawe zdjęcie, kolor.
  • I — Interest (zainteresowanie) — kiedy już skupisz uwagę musisz wzbudzić zainteresowanie. Możesz zrobić to przez obietnicę w nagłówku, która zasugeruje, że produkt rozwiąże problem klienta.
  • D — Desire (pożądanie) — kolej na przekonanie klienta, że produkt jest mu potrzebny. To rola odpowiedniego, perswazyjnego tekstu i zdjęć.
  • A — Action (działanie) — ostatnim krokiem jest zachęcenie klientów do podjęcia działania: odwiedzenie placówki, zadzwonienie, odwiedzenie strony www.

Obecnie coraz częściej dodaje się do AIDA jeszcze jedną literę S lub L:

  • S — Satisfaction (satysfakcja) lub L  — Loyalty (Lojalność) — usatysfakcjonowanie klienta, czyli spowodowanie, że do nas wróci i poleci produkt innym.

1. PO PIERWSZE CEL

Po co Ci ulotka? Pytanie wydaje się oczywiste, ale pomoże skoncentrować się na oczekiwanych efektach. Odpowiedz więc sobie na poniższe pytania, a potem przekaż je osobie, która będzie projektowała materiał:

  • Kto będzie odbiorcą Twojej ulotki?
  • Jak odbiorcy powinni reagować?
  • Jak można opisać i pokazać Twoją firmę lub usługę w najlepszy możliwy sposób?
  • Co Cię wyróżnia od konkurencji?
  • Gdzie będziesz wykorzystywał ulotki? Czy będą dostępne w recepcji, wysyłane do skrzynek pocztowych? Będzie to miało wpływ na format, liczbę stron, gramaturę papieru. Nie chodzi tylko o estetykę, ale i o koszty np. ulotka, która jest większa i wydrukowana na grubszym papierze podniesie nie tylko koszty druku, ale i wysyłki mailingowej.

2. TREŚĆ PRZED FORMĄ

Oczywiście projekt odgrywa istotną rolę, ale niekoniecznie najlepiej estetycznie zaprojektowana ulotka przełoży się na sprzedaż. Potencjalni klienci chcą wiedzieć dwie rzeczy:

  1. Co ja z tego będę mieć?
  2. Dlaczego miałbym kupić to właśnie od Ciebie?

Aby odpowiedzieć na te pytania, pomyśl o 3 kluczowych korzyściach, które klient uzyska, jeśli skorzysta z twojej usługi. To najlepszy sposób, aby powiedzieć klientom dlaczego mają wybrać właśnie Ciebie.

Skup się na rzeczywistych benefitach dla klienta a NIE cechach usługi, czy produktu. Wiem, że szczegółowy opis sprzętu, zabiegu czy badania wydaje Ci się niezbędny, jednak klienci nie przyjdą na badanie, tylko dlatego, że masz nowy sprzęt. Natomiast mogą być zainteresowani tym, co mogą zyskać i jak będą korzystać z tego, co im oferujesz.

Zwracaj się do klientów bezpośrednio – zamiast „oferujemy to”, napisz „dzięki temu zyskasz”.

3. ZRÓB DOBRE WRAŻENIE

Masz około 2 sekund, aby pierwsze wrażenie związane z Twoją ulotką pozytywnie wpłynęło na zainteresowanie odbiorców. Jeśli chcesz przyciągnąć uwagę, na początek użyj chwytliwego nagłówka i nie bój się naprawdę go wyeksponować. Duży i ciekawy nagłówek ma sprawić, aby klient sięgnął po ulotkę.

Twoim kolejnym zadaniem jest utrzymanie ulotnej uwagi czytelnika. Jak zawsze mniej znaczy więcej. Zbyt duża ilość informacji zniechęca do czytania, dlatego wybierz informacje, które są najważniejsze, a następnie przekaż je w czytelnej formie:

  • Zastosuj listy, pola tekstowe i infografiki, aby wizualnie uporządkować informacje;
  • Podkreśl istotne informacje: większą czcionką, kolorem;
  • Wybierz czytelną czcionkę najlepiej 10-punktową. Jaki jest sens projektowania ulotki, której klient nie przeczyta bez lupy?
  • Zostaw przestrzeń. Nie staraj się zapełnić każdego białego miejsca na ulotce. Wręcz przeciwnie! Biała przestrzeń pomaga czytelnikom skoncentrować się na tym, co jest ważne, przez podkreslenie wybranych elementów. Pomaga w uzyskaniu przejrzystego, profesjoanlnego wyglądu.
  • Bądź zrozumiały. Unikaj żargonu. Jeśli musisz podać termin medyczny – wytłumacz go.
  • Dobierz profesjonalne zdjęcia dopasowane do treści. Jeśli nie masz dobrego zdjęcia, lepiej w ogóle z niego zrezygnuj i postaw na grafikę, bo jakość zdjęcia wpłynie na całościowy odbiór ulotki, która z kolei przełoży się na ocenę jakości Twojej usługi.
  • Zastanów się jaka wielkość ulotki najlepiej pasuje do Twoich potrzeb? Najpopularniejsze formaty to A5, A4 i DL, ale możesz wybrac też format niestandardowy np. kwadratowy.
  • Nie ma sensu drukować jednostronnej ulotki. Jeśli nie masz wystarczająco dużo tekstu, to zmniejsz format lub użyj odwrotnej strony ulotki do przekazania dodatkowych informacji np. mapki i wskazówek jak Cię odnaleźć lub przedstawienia pozytywnych rekomendacji klientów.

popularne-formaty-ulotek

4. POWIEDZ KLIENTOM CO DALEJ

Poinformuj klientów, co mają dalej zrobić z informację, którą właśnie otrzymali. Każda ulotka powinna zawierać wezwanie do działania (call to action). Koniecznie musisz poinformować klientów, co mają zrobić po obejrzeniu ulotki, np. odwiedzić witrynę internetową, zadzwonić pod numer telefonu.

5. SPRAWDŹ TRZYKROTNIE

To oczywiste, ale literówki i błędy gramatyczne mogą spowodować, że cały materiał będzie odebrany jako nieprofesjonalny. Nie sprawdzaj ulotki sam. Najlepiej daj ją do przeczytania komuś jeszcze, kto ma świeże spojrzenie i łatwiej wyłapie ewentualne błędy.  Numery telefonu najłatwiej sprawdza się, po prostu na nie dzwoniąc.

Jeśli ulotka jest już zaprojektowana, świetnie wygląda i dobrze się czyta, to czas, aby ją wydrukować. Grafika powinna być wyeksportowana w formacie gotowym do wydruku, Zwykle jest to PDF do wydruku, ale to drukarnia określa specyfikację materiału. Musisz też pomyśleć o papierze. Jaka gramaturę wybrać? Cięższy papier kosztuje więcej, ale oznacza zwykle wyższą jakość. Jakie wykończenie będzie odpowiednie połysk, mat, satynowany? Są to ważne elementy, więc nie bój się zapytać o radę swojego grafika lub drukarnię.

Jeśli chcesz wiedzieć jak wybrać dobrą drukarnię i zapoznać się ze słownikiem terminów poligraficznych, to KLIKNIJ 

Na profilu na Pinterest znajdziesz przykładowe ulotki medyczne.