Stwórz nazwę marki, którą zapamiętają Twoi klienci

tablica z napisem jaką nazwę wybrać dla firmy, biznesu, produktu lub marki Fot. Fotolia, ©gustavofrazao

Wybór nazwy jest jedną z pierwszych rzeczy, o których myślimy zakładając biznes. To także jeden z najważniejszych elementów marki, którego nie da się łatwo zmienić, nie poświęcając dużo czasu i pieniędzy, aby od nowa zbudować świadomość wśród odbiorców. W głowach klientów nazwa marki przywołuje emocje, skojarzenia i symbole, które bezpośrednio się z nią wiążą. Nazwą posługujemy się codziennie – mailowo, telefonicznie i na dokumentach. Dlatego warto dobrze się przygotować do procesu wyboru nazwy i nie polegać jedynie na nagłym olśnieniu, które może się nie pojawić.

Jak stworzyć dobrą nazwę?

Metody pracy mogą być różne: poszukiwanie inspiracji w słownikach i internecie, burza mózgów lub zatrudnienie agencji brandingowej, która specjalizuje się w tworzeniu nazw. Zakładając, że nie korzystamy z pomocy agencji, trzeba przejść przez 5 podstawowych kroków, aby stworzyć idealną nazwę:

  1. Określenie strategii.
  2. Stworzenie listy pomysłów – samodzielnie lub w czasie burzy mózgów.
  3. Wybór nazw, które najbardziej się podobają (tzw. krótka lista).
  4. Weryfikacja.
  5. Wybór i rejestracja ostatecznej nazwy.

KROK 1  – STRATEGIA

Zanim zaczniesz generować pomysły, musisz określić co chcesz osiągnąć.

  1. Czy tak samo nazwiesz firmę i markę, pod którą będziesz sprzedawać produkt lub usługę? Marka i firma to nie zawsze to samo. Firmą posługujesz się przede wszystkim w oficjalnych dokumentach. Jako firma możesz oferować różne produkty lub usługi, a markę wykorzystujesz marketingowo.
  2. Jakie uczucia ma wywoływać Twoja nazwa w odbiorcach? Jaki ma charakter? Jakimi słowami możesz ją opisać?
  3. Jacy są Twoi klienci, czego oczekują? Dlaczego mają kupić właśnie Twój produkt/ usługę?
  4. Co wyróżnia Twoja firmę/ markę od innych?

KROK 2 – LISTA POMYSŁÓW

Stwórz jak najszerszą listę nazw. Możesz przez cały proces przejść samodzielnie lub włączyć w to więcej osób. Jeśli zdecydujesz się na zorganizowanie burzy mózgów, to przygotuj się do tego z wyprzedzeniem:

  1. Wybierz właściwe osoby. Świetnie, jeśli grupa będzie zróżnicowana, ale niezbyt liczna – maksymalniepowinno to być ok. 8 osób. Jeśli masz firmę warto zaangażować osoby, które zajmują się różnymi obszarami: marketingiem, sprzedażą czy obsługą. Jeśli przeprowadzasz burzę mózgów w gronie rodziny lub znajomych, to staraj się wybierać osoby, które mogłyby być Twoimi klientami.
  2. Przygotuj się.
  • Przed spotkaniem wprowadź uczestników w temat – opisz lub opowiedz, czego będzie dotyczyło spotkanie i na jakich zasadach będzie się odbywać, np. nie krytykujemy pomysłów na początku procesu.
  • Zbierz pomysły, które będą się pojawiać przed spotkaniem, aby nie umknęły.
  • Przygotuj materiały, które ułatwią pracę. W tym przypadku do zapisywania pomysłów, najlepiej sprawdzą się duże kartki papieru (takie, jakie przypina się do flipchartu) przyklejone do ściany i zestaw kolorowych flamastrów. Nie korzystaj ze stojaka do flipchartu, tylko przypnij kilka kartek obok siebie – dzięki temu wszystkie pomysły, które zapiszesz, będą widoczne na pierwszy rzut oka.
  1. Zastanów się czego szukasz i przekaż to innym. Wróć do 1 kroku i przekaż pozostałym to, co wypracowałeś:
  • Jak ma się kojarzyć Twoja marka, firma, produkt, usługa?
  • Jak byś ją opisał w 5 słowach?
  • Co w niej jest unikalnego?
  • Kim będą klienci i jakie są ich oczekiwania?
  1. Pobudź kreatywność i wygeneruj jak największą ilość pomysłów. Mogą być ich nawet setki. Na tym etapie nie ma złych pomysłów. Najważniejsza jest ilość, dlatego zapisuj wszystkie nawet najbardziej abstrakcyjne pomysły. Możesz miksować i przestawiać słowa. Eksperymentuj, łącz fragmenty słów, szukaj inspiracji.

Gdzie szukać inspiracji?

  • Wypisz wszystkie słowa, które kojarzą się z Twoim produktem lub usługą, problemem, który rozwiązują lub uczuciami klientów, które w związku z nimi mają;
  • Przejrzyj tezaurus lub słownik i napisz synonimy, lub powiązane słowa, do każdego słowa, które zapisałeś; Możesz skorzystać ze słowników dostępnych w internecie:

sy­no­nimy.pl – słow­nik syno­ni­mów rekomendowany przez prof. Jerzego Bralczyka. Wpi­su­jemy wyraz i otrzy­mu­jemy listę słów o podob­nym zna­cze­niu.
dobryslownik.pl – słownik języka polskiego. Oprócz wyrazów bliskoznacznych zawiera też odmiany, reguły językowe i zasady pisowni.

  • Wpisz słowa w Google, ale szukaj grafiki i zobacz, co się pojawia;
  • Poszukaj słów zupełnie niezwiązanych z Twoją firmą – inspiracji możesz szukać wszędzie: w książkach, czasopismach, mitologii;
  • Skorzystaj z generatorów słów. Generatory słów pracują z wykorzystaniem algorytmów komputerowych, tworząc słowa na podstawie słów lub wyrażeń, które wpisałeś. Oznacza to, że co prawda słowa, które otrzymujesz, niekoniecznie mają sens, ale pobudzają wyobraźnię. Popularne narzędzia to:

PANABEE http://www.panabee.com/

WORDOID http://wordoid.com/ W Wordoidzie podajemy ciąg liter i wybieramy czy nasze słowo ma się od nich zaczynać, kończyć czy tylko zawierać te litery. Możemy też określić z ilu znaków ma się składać nazwa. Otrzymujemy listę słów, do których w narzędziu zostały dodane przedrostki lub końcówki.

NAMINUM http://www.naminum.com/

NAMING http://www.naming.net/ Tu oprócz funkcji tworzenia nowych wyrazów można również wygenerować nazwy z greckimi lub łacińskimi końcówkami, lub przedrostkami.

KROK 3  – ZAWĘŻENIE WYBORU

Po wygenerowaniu listy haseł wybierz te, które wydają Ci się najlepsze i najciekawsze. Jeśli wybierasz sam, to szybko podejmij decyzje i zaznacz te pozycje, które najbardziej do Ciebie przemawiają i przyciągają Twój wzrok. Jeśli udało Ci zebrać grupę, z którą zorganizowałeś burzę mózgów, poproś, aby każdy uczestnik zaznaczył 3 nazwy, które najbardziej mu się podobają.

Dobra nazwa powinna być:

1. Prosta

Unikaj obcobrzmiących nazw, które mogą budzić wątpliwości co do pisowni lub wymowy. Nazwa powinna być łatwa do wymówienia, zapisania i przeliterowania.

2. Łatwa do zapamiętania

Nazwa powinna łatwo zapadać w pamięć. Nie powinna być zbyt długa lub skomplikowana.

3. Dopasowana 

Nazwa powinna komunikować przesłanie i wartości marki. To jeden z pierwszych elementów, z którymi klient ma styczność.

Popularne rodzaje nazw:

  • Opi­sowe –  istniejące słowo lub fraza, często wskazująca na jakiś charakterystyczny element działalności, cechę marki lub produktu np. Polski Bus, Boginie Przy Maszynie, Fakturownia.pl, Wspieram.to
  • Skojarzeniowe – zawiera w sobie słowo lub część słowa wskazującą na jakiś element marki. Mogą być to istniejące wyrazy, połączenia (zlepki słów), frazy, słowa z dodanym przedrostkiem np. Microsoft, eBay, Orlen, Facebook. W branży medycznej często są to słowa z -med.
  • Abstrakcyjne  – sztucznie stworzone zbitki kilku sylab np. Xerox, Yahoo, Intel
  • Imiona i nazwi­ska – to mogą być imiona i/lub nazwi­ska zało­ży­cieli , postaci fikcyjnych lub historycznych np. Wittchen, Grycan, Ralph Lau­ren
  • Skrótowce –  akronimy,  najczęściej powstają, po utworzeniu skrótu z pierw­szych litery kilku wyra­zów, tworzących pełną nazwę, np. PKP, KFC, BBC
  • Tautonimy – powtórzenie pierwszej części wyrazu np. Cin&Cin, TOI TOI
  • Toponimy – nazw krain geograficznych np. Krakus, Bytom, Łomża

KROK 4 – WERYFIKACJA

Sprawdź, czy wybrane w poprzednim etapie nazwy nie są już używane lub objęte ochroną prawną.

Przede wszystkim zweryfikuj:

1. Dostępność domeny – najlepiej, aby była to domena z końcówką .PL;

2. Dostępność adresu w mediach społecznościowych. Jeśli Twoja nazwa jest zajęta w mediach społecznościowych, możesz spróbować kilku trików np.

  • zastosować skrót Nazwy,
  • dodać do swojej nazwy prefiks np. eNazwa;

3. Prawa autorskie, czyli czy nazwa nie jest już zastrzeżona. Zweryfikuj koniecznie czy nazwa nie jest zarejestrowana w Urzędzie Patentowym.

4. Konflikt z inną firmą – jeśli nawet wybrana przez Ciebie nazwa nie jest zastrzeżona, ale inna firma już jej używa, to może to spowodować zamieszanie, kiedy klienci będą wyszukiwać Cię w internecie. Znalezienie nazwy, która nigdzie nie występuje jest praktycznie niemożliwe, dlatego sprawdź, w jakiej branży działa firma o podobnej lub takiej samej nazwie. Jeśli jest to zupełnie inna branża, to może warto rozważyć jej użycie.

5. Czy po wpisaniu słowa w wyszukiwarkę nie pojawiają się wyniki, które mogłyby spowodować, że Twoja nazwa będzie się źle kojarzyć lub budzić kontrowersje? Jeśli wybierasz wyraz z języka obcego, sprawdź czy nie ma niekorzystnego znaczenia lub jego wymowa, lub skrót nie kojarzą się z czymś negatywnym. Nawet jeśli nie planujesz rozwoju biznesu poza granicami Polski, to możesz mieć klientów z zagranicy, albo zwyczajnie ktoś, kto dobrze zna jezyk obcy wyśmieje nazwę.

KROK 5 – WYBÓR I REJESTRACJA NAZWY

Po wybraniu nazwy zastrzeż ją w Urzędzie Patentowym, zarezerwuj domeny i profile w mediach społecznościowych. Rejestracja znaku towarowego chroni Cię i Twoją firmę, aby nikt inny nie naruszył Twojego znaku towarowego. Możesz zastrzec nazwę, logo lub oba te elementy.

Czasami nazwa przychodzi nam natychmiast do głowy. Innym razem znalezienie właściwego słowa trwa długo i angażuje wiele osób. Ostatecznie jednak nazwa będzie taka, jaką wybierzesz i z jaką dobrze się czujesz. Znalezienie właściwej nazwy jest istotne, ale na pewno nie jest to jedyny czynnik, od którego zależy sukces Twojej firmy.

infografika jak stworzyć nazwę marki oraz jakie są najważniejsze cechy dobrej nazwy